4Service tar et større ansvar for sosial bærekraft

Det er en klar forventning om at større selskaper tar sin del av ansvaret for bærekraft. Alle kan ikke gjøre alt, og det beste er å bruke sin spesialkompetanse for å bidra akkurat der det gir mest effekt. I 2019 gjorde 4Service denne øvelsen og så at sosial bærekraft er der vi kan påvirke mest positivt. Tidligere i år ble Tone Hartviksen ansatt som vår første ansvarlige for sosial bærekraft. I 2021 fortsetter denne satsningen, som blant annet skal åpne arbeidsmarkedet for flere mennesker som har falt utenfor.

- De siste årene har vi opparbeidet oss mye kompetanse og erfaring om inkludering av mennesker i arbeidslivet. Det er en stor utfordring at så mange arbeidsføre blir stående utenfor aktivt arbeid. Denne situasjonen vil vi i 4Service aktivt bidra til å gjøre noe med, sier Stian Stenlund, Konserndirektør for HR og HMSK. 

I mars ble Tone Hartviksen ansatt til stillingen som ansvarlig for sosial bærekraft i 4Service. Deretter gikk verden inn i en av de største krisene i moderne tid. Pandemien rammet også Norge, og oppstarten til Hartviksen ble derfor ikke helt som forventet. Samtidig har aktualiteten rundt behovet for sosial bærekraft bare økt gjennom 2020.

- Krisen har helt sikkert vært med å redefinere denne stillingen og arbeidsoppgavene, noe jeg tror veldig mange i arbeidslivet har opplevd gjennom pandemien. Det syns jeg er spennende. På vei ut av pandemien må vi gjøre nye analyser, og jeg er sikker på at sosial bærekraft, dessverre, vil bli stadig viktigere de kommende årene. Vi skal bruke våre muligheter og vår posisjon til å bistå i å utligne forskjellene i samfunnet, sier Hartviksen.

Hartviksen har mange år bak seg fra arbeid- og inkluderingsbransjen, og kom i mars til 4Service fra selskapet OsloKollega hvor hun var jobb- og markedsveileder. Gjennom karrieren har bistand til folk i endringsprosesser stått sterkt. I tillegg har hun åtte år fra hovedkontor innen retail, der hun lærte viktigheten av å være i drift for å lage gode løsninger - for både bedrift og ansatte.

Sosial innovasjon
Hartviksen forteller engasjert om fordelene ved å rekruttere fra utenforskapet, om enkeltmennesker som får vokse og om samfunnsgevinster. På spørsmål om hva hun syns er mest spennende innenfor sosial bærekraft kommer svaret umiddelbart.

- Sosial innovasjon! Det å finne løsninger og muligheter for å skape nye arbeidsplasser i organisasjonen vår, det er det beste med jobben! I tillegg til å samarbeide med andre sosiale entreprenører som deler de samme målsettingene. Den norske velferdsmodellen er avhengig av høy arbeidsdeltakelse, og per i dag ser vi at en økende andel av landets arbeidsstyrke ikke får bidratt til felleskassa, selv om de ønsker det. Å ha folk utenfor arbeid medfører direkte og indirekte kostnader, samt den åpenbare belastningen for hvert enkeltindivid. Dette må vi sammen gjøre noe med!

Den relativt nye lederen for sosial bærekraft understreker at sosial innovasjon lykkes best om det er en integrert del av selskapers kultur og strategier, noe hun har latt seg imponere over i 4Service.

-Det er lett å prate om strategier, verdier og planer når det kommer til bærekraft, men ingenting har verdi før det settes ut i handling. Jeg opplever at det er et enormt mulighetsrom i 4Service, og jeg har blitt møtt av en genuin interesse og engasjement rundt sosial innovasjon. I tillegg har vi imponerende kort vei fra ord til handling, det elsker jeg, avslutter Hartviksen.

For mer informasjon om hvordan vi jobber med sosial bærekraft i 4Service, ta kontakt:

Tone Hartviksen, Ansvarlig sosial bærekraft
Mobil: 402 32 477
E-post: tone.hartviksen@4service.no

Stian Stenlund, Konserndirektør HR & HMSK
Mobil: 975 48 995
E-post: stian.stenlund@4service.no