2024-09-30

På Tusenfryd med vår CEO: - Må ikke være redd for fart

Hvem er vår CEO, mannen med bergensdialekten som stadig nevner sosial bærekraft, tall og systemer? Og ville han ta utfordringen om å snakke om selskapets fremtid og bli bedre kjent – utenfor kontoret?

Tekst og foto: Silje Reistad

Det er en fordel å bli kjent med han som står i front, når man skal jobbe med kommunikasjon i et selskap med 6500 mennesker.

Hvem er vår CEO, mannen med bergensdialekten som stadig nevner sosial bærekraft, tall og systemer? Og ville han ta utfordringen om å snakke om selskapets fremtid og bli bedre kjent – utenfor kontoret?

«… Så derfor lurer jeg på om du vil bli med på Tusenfryd», sier jeg og lukker PC-en med notatene for å fremføre mitt lille foredrag, fylt med grunner til hvorfor Tor Rønhovde skal bruke helgen på å besøke Norges største fornøyelsespark.

«Jeg er med», svarer han.

Rett på Speed Monster

Søndagen er kommet, og på vei inn i parken spør jeg Tor om vi skal starte dagen rolig. Så kroppen blir vant til hvor den er, og fordi jeg selv kjenner en uro der karusellene fyker over hodene våre. Kanskje starte med huskene?

Tor rister på hodet.

- Vi tar Speed Monster. Rett på, sier han og slår neven i håndflaten.

Det er tydeligvis ingen nåde med denne mannen, og han er blid og fornøyd mens han stepper inn i køen. Jeg følger etter. Det kan se ut som både ledelse og karuseller har en ting til felles: Du må tåle farten.

- Man må ikke være redd for fart, og jeg mener man skal være i kontinuerlig bevegelse som selskap. Min største skrekk er at vi skal miste farten og stå stille, sier han.

I det vi er plassert i Speed Monster og vet at vi hvert øyeblikk skal suse av gårde, begynner det å regne.

- Perfekt for en bergenser! sier Tor og ler – rett før vi fyker av sted.

- Litt bedre hver dag

Etter å ha sust høyt i luften i 90 km/t, går vi mot Supersplash, og Tor reflekterer over hvordan parken ser ut i dag sammenlignet med da han var her med barna sine, som nå er voksne.

- Mye er likt, men det er små endringer som fornyer stedet. Tenk på hvor viktig de små, daglige forbedringene er – det er de som gjør den store forskjellen, sier han.

Det snakkes mye om hverdagsinnovasjon. Hva legger du i det?

- Det kan også kalles hverdagsforbedring. Innovasjon trenger ikke å bety å snu opp ned på hele parken, eller selskapet. Men det handler om å gjøre hverdagslige ting litt bedre hver dag, sier Tor og legger til:

- For oss i 4Service har dette betydd å finne nye måter å forbedre eksisterende tjenester på, samtidig som vi tilpasser oss kundenes behov.

Han understreker også viktigheten av ikke å vokse for enhver pris. Lønnsomhet kommer først, og det er avgjørende å investere i mennesker samtidig som man sikrer at man ikke bruker mer penger enn man har.

FØRST I BÅTEN: Vi setter oss foran på Supersplash, foreslo Tor. Slik endte det.

Tørre å slippe taket

Tor setter kursen mot Thunder Coaster, klassikeren - en berg-og dalbane i tre.

Idet vi setter oss inn i setene og turen starter oppover skinnene, holder jeg meg godt fast i gelenderet foran meg.

- Nei, nå må du gi deg, sier Tor og demonstrerer hvordan det skal gjøres: med armene ut i lufta, og jeg hermer. På slutten av turen på opptil 100 km/t ender vi begge med å holde oss fast - akkurat i det blitzen går av.


Vi avslutter dagen med sukkerspinn, og på vei ut spør jeg Tor hva han tenker om sin rolle som leder.

- Jeg tror ikke jeg helt har skjønt at jeg er sjef, sier han.

- Du må ikke være redd for å gjøre feil. Akkurat som å våge seg inn i en ny karusell, handler ledelse om å tørre å ta risiko, lære av feilene, og ha tillit til at de riktige menneskene er der for å hjelpe deg gjennom utfordringene.

Kanskje ga dagen på Tusenfryd en påminnelse om hvordan en leder kan tenke kreativt, tilpasse seg og fortsatt holde fokus på selskapets kjerneverdier.

Tor viste meg at selv når farten øker og presset stiger, er det mulig å holde hodet kaldt – så lenge man har bygget en sterk og tillitsfull kultur – og støtter hverandre på veien.

Flere aktualiteter

  • Tonje Brenna snakker til ungdom om hvilke muligheter de har gjennom kampanjen Verdens viktigste jobb.
    NyheterBærekraft

    4Service gir unge uten arbeidserfaring Verdens viktigste jobb

    4Service søker etter verdens viktigste kantinemedarbeidere og stiller et utradisjonelt krav til søkerne: Skal du få jobben, kan du ikke ha arbeidserfaring fra før.

    Les mer
  • Nyheter

    Helt avgjørende med tilstedeværelse

    Når man jobber med sosial rekruttering er VTA (Varig Tilrettelagt Arbeid) avgjørende. Men hvordan fungerer det i praksis?

    Les mer
  • Nyheter

    Bli med på første YTE-lederkurs

    En fokusert gjeng med ledere sitter samlet rundt et bord. Det de alle har til felles er: et ønske om å se sine ansatte utvikle seg, og sørge for et lederskap som har fokus på inkludering på arbeidsplassen.

    Les mer
  • Våre ansatte

    Fra sykmeldt til ny jobbglede: - Føler meg nyttig igjen

    Med hunden Louie ved sin side sørger Anneli for at alt går som det skal på 4Service sitt hovedkontor i Brynsallèen. Men det har ikke vært en selvfølge.

    Les mer