2022-12-08

Ideer som engasjerer

Har du servert mat til rundt 1000 personer på én gang før? I lyse og moderne lokaler, omringet av de syv fjell, gjør en av våre dyktige kjøkkensjefer dette hver dag, og nå deler hun flere av sine hemmeligheter for å lykkes på et kjøkken!

Samspill på kjøkkenet

– Å være kjøkkensjef er utrolig gøy! Du står ute med gjengen din og er med på å lage maten, sier Linn Kristin Bråstad, kjøkkensjef i 4Service.

Linn Kristin har kokkefagbrev og konditorfagbrev i bunn, og var konditorlærling hos Lie Nilsen. Hun har deretter vært innom hotellbransjen før hun fikk en fot inn i 4Service-universet, gjennom Søtt+Salt catering. I dag er hun kjøkkensjef i den største Søtt+Salt-kantinen i Bergen, der de serverer mat til rundt 1000 gjester i full drift – på én dag.

– 1000 personer? Det er jo mye lettere enn å servere til noen få personer! Men for å få det til er det viktig med gode rutiner, så det har vi jobbet mye med. Det er utrolig hva vi klarer å gjøre når samspillet fungerer så bra, forklarer kjøkkensjefen.

Hun går bort til Ann-Jeanette Skiftesvik som står i kaffebaren, og forklarer at de ikke bare har ansvar for kantinen, men også kaffebaren. De slår av en liten prat før Linn Kristin fortsetter:

– Det gjelder å ha et godt samspill og kommunisere med dine medarbeidere. Det er viktig å ha en slagplan som er realistisk, men optimistisk.

Deler erfaringer og ideer

Linn Kristin er glad hun har dyktige driftsledere i ryggen. På den måten kan hun bruke sin energi på å lage spennende menyer og mat, ha motiverte medarbeidere og skape engasjement blant gjestene sine.

– Vi samarbeider tett med alle våre personalrestauranter. På den måten er vi sikker på at kjøkkenet opprettholder sin gode standard også i ferier og ved sykdom, forklarer hun.

Samarbeidet på tvers av lokasjonene har også skapt en arena der de henter ideer og innspill fra hverandre som de gjenbruker på sine egne kjøkken.

– Det er mange fordeler med at vi kjøkkensjefer har god kontakt. Én av dem er at vi blir kjent med gjengene som jobber på de ulike stedene. En annen, er at vi tar med oss ideer fra det ene stedet som vi kan bruke i vårt eget kjøkken. Det er fint at vi kan dele erfaringer om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, sier Linn Kristin.

Egne initiativ

– Én ting som virkelig har fungert hos oss, er å fokusere på menyene, forklarer Linn-Kristin.

Hun peker bort på kjøkkenet der det tidligere hang store plakater med påskriften «kjøtt», «fisk» og «vegetar» før hun fortsetter:

– Gjestene våre så ikke på menyene, men kun på plakatene, og mange valgte å gå rett bort til kjøttet, uten å se på alternativene. Nå har vi fjernet dem og er mer bevisst på hvordan vi kommuniserer det vi serverer. For eksempel skriver vi ut det som faktisk er på menyen. I stedet for dagens fisk, serverer vi bakt torsk med chorizo.

Kjøkkensjefen ramser opp flere godbiter fra menyene sine. Grepet har gjort at enda flere velger fisk og grønt til lunsj, og kjøkkensjefen har merket at holdningene til for eksempel vegetarmat har endret seg.

– Jeg har hatt flere gjester som har kommet bort til meg og sagt at grønnsakslasagnen er den beste lasagnen de noen gang har smakt. Kjøttet er ikke lenger et savn, sier hun med et stort smil.

Linn Kristin har gjort også gjort noen smarte grep for å imøtekomme blant annet vegetarianere og allergikere.

– Vi har sluttet å blande inn kjøttprodukter i salatbuffeten. Det samme gjelder dressinger. Nå har vi alt i egne beholdere, slik at gjestene selv kan velge om de vil gå for et kjøttfritt alternativ, og med eller uten dressing, forklarer hun.

Engasjerte gjester

Med et smittende humør og enormt engasjement, er det ikke rart at Linn Kristin får gehør for sine ideer. Hun brenner for at kjøkkenet hennes skal være bærekraftig, og har nylig satt i gang egne tiltak for å engasjere gjestene til en mer bevisst håndtering av mat.

– Jeg spurte leietakerne om vi kan gjøre noen tiltak for å få ned matsvinnet, og fikk respons umiddelbart! Det er utrolig fint å se at vi alle spiller på lag her. Nå gleder jeg meg til å se hva vi kan klare, sammen, avslutter Linn Kristin.

Det gjør vi også! Er du som Linn Kristin; en engasjert person som brenner for gode matopplevelser og liker å ta samfunnsansvar? Sjekk ut alle våre ledige stillinger – kanskje du finner en som passer for deg?

Flere aktualiteter

  • Fra arbeidstrening til lønnet arbeid

    Med rundt 5000 ansatte i 4Service og en virksomhet i sterk vekst, er det ingen tvil om at mennesker er vår absolutt viktigste ressurs og største styrke. Det sosiale aspektet av ESG står sentralt, og for oss handler det om å benytte de arenaene og mulighetene vi som selskap har, til å sysselsette, gi rom for utvikling og skape nye arbeidsplasser.

    Les mer
  • Tar Møller Medvind-metoden inn i servicebransjen

    I Møller Medvind Arena står bærekraft sentralt – ikke minst når det gjelder det menneskelige aspektet. 4Service skal drifte kantine- og servicetilbudet i inkluderingsarenaen, og for første gang tar de i bruk Medvind-metoden som innebærer at medarbeiderne tilbys fulle, faste stillinger.

    Les mer
  • Reisebrev 2 - Bodø

    Vi i 4Service har kolleger og spennende prosjekter over store deler av landet. Så langt i 2022 har våre team vunnet en rekke nye kontrakter og vi vil i tiden fremover presentere et utvalg av disse via tradisjonelle reisebrev. Andre stopp blir kulturhovedstaden i 2024, nemlig Bodø.

    Les mer
  • Et partnerskap som satser på lokalsamfunnet

    Gastro Catering – en del av 4Service – og Vålerenga Ishockey har signert en ny avtale for sitt partnerskapsarbeid, og fortsetter derfor samarbeidet for to nye år. Siden oppstart, har Vålerenga Ishockey stadig jobbet for å ta et større samfunnsansvar og satset stort på det sportslige i Oslo Øst. Klubben satser sterkt på lokalsamfunnet der menneskene står i sentrum.

    Les mer