‒ Samarbeidet med 4Service går langt tilbake i tid. Vi har blant annet vært på hospitering på campen, og fått førstehåndserfaring fra arbeidet det søkes kandidater til. Dette gjør oss mer treffsikre når vi finner arbeidskraft til campen. Dette var en erfaring vi ønsket å bygge videre på, forklarer Liv Gunn.
Liv Gunn og Veronica troppet opp på Camp Stord en vårdag da solen så vidt hadde begynt å varme opp igjen bakken. De hadde gode samtaler med flere ansatte i 4Service om hvilke behov som måtte dekkes hos arbeidsgiver og hvilke kandidater NAV skulle se etter.
‒ Etter hospiteringen kunne vi håndplukke personer vi mente passet stillingene og arbeidsplassen. Målet vårt er at kandidatene skal få den kompetansen de søker og ønsker. Derfor var det veldig gledelig at vi fant hele seks kandidater som vi presenterte til 4Service. Og alle sammen ble med i det nye arbeidstreningsprogrammet, sier Veronica med et smil.
Alle de seks kandidatene stod utenfor arbeidsmarkedet. Fellesnevneren, var at samtlige ønsket å jobbe igjen. Høsten 2022 kom, og det var klart for at seks spente mennesker kunne møte opp på sin første arbeidsdag i 4Service. Målet var fire ukers arbeidstrening, og et håp om lønnet arbeid på sikt.
Viktig mentorordning
‒ Alle kandidatene ble godt tatt imot av 4Service og fikk omvisning av arbeidsplassen. Alle ble tildelt hver sin mentor som personlig skulle følge dem gjennom hele prosessen. Å ha en mentor er trygt for kandidatene, for de er tilgjengelig til enhver tid og sørger for at hver og én får tett og god oppfølging underveis, sier Liv Gunn.
Arbeidstrening og et mentorprogram krever i de fleste tilfeller store ressurser fra arbeidsgiver. Likevel, har det ikke vært tvil hos Martin Nysæter, driftsleder på Camp Stord, om at dette tiltaket skulle gjennomføres. Alle mentorene ble valgt med omhu av 4Service, og de har vært den største bidragsyteren til at arbeidstreningen har gått såpass på skinner.
‒ Mentorene har vært kjempeflinke til å følge opp kandidatene underveis. Én av mentorene er faktisk ansatt via NAV tidligere. Vi ser at mentorordningen har vært veldig viktig for kandidatene hele tiden får tilpasset oppfølging for at de skal trives her. NAV og Arbeidslivssenteret ved NAV Vestland hadde møter med alle mentorene og arbeidsgiver i forkant av arbeidstreningen. Dette var kjempeviktig for å skape forståelse for sine roller og hvor viktig den personlige oppfølgingen var, hevder Martin.