2024-07-26
Helt avgjørende med tilstedeværelse
Når man jobber med sosial rekruttering er VTA (Varig Tilrettelagt Arbeid) avgjørende. Men hvordan fungerer det i praksis?
Driftsleder Andrè Eriksson har ansvar for ti avdelinger hos 4Service hvor sosial rekruttering er en viktig del av jobben.
- Det handler om at man vil skape et langsiktig arbeidsforhold, ved å beholde de ansatte man har og sørge for at de trives. Dette gjør man ved å skape et eierskap til bedriften og arbeidsplassen, og de folkene man har rundt seg.
Og hvordan gjør man det?
- Det krever en tilstedeværelse for å drifte alle avdelingene. 4Service er en bedrift som lar folk ta ansvar, og som baserer seg på tillit. Da må man også være tilstede. Vi ønsker å løfte våre ansatte og noen ganger se muligheter som de selv ikke ser.
Han trekker frem et eksempel med en kokk som nå er fungerende kantineleder. Hun hadde ikke selv troen på at hun kunne være kantineleder, men har nå hatt dette ansvaret i syv måneder.
- Hun klarer det mye bedre enn hun trodde hun skulle gjøre, og det er fantastisk å se. Da handler det om at vi kan si «Vi ser at du kan, du må bare tørre». Igjen, her kommer viktigheten av tilstedeværelse på de ulike avdelingene. Uten dette ser man ikke de ansatte og hva de kan, sier han og legger til:
- Tilstedeværelse er det viktigste for å bygge nøkkelpersoner.
I tillegg til dette trekker han frem ulike tiltak 4Service gjennomfører, som kurs, det være alt fra norskkurs til videreutdanninger, personalfester og utviklingskurs.
Må ha reelt engasjement
Tina J. Finstad jobber som leder for servicetjenester hos Mustad Eiendom på Lilleaker. Hun ser hvordan tiltakene 4Service igangsetter for sosial bærekraft fungerer i praksis.
- Vi har flere ansatte hos oss som har tilrettelagt arbeid. Dette fungerer veldig bra og vi ser at de som er inne trives, ofte er de de første som dukker opp for arbeidsdagen. Det er viktig å få disse til å føle seg velkommen og tilrettelegge sammen med resten. Det er også avgjørende at noen har tid og ansvar for denne oppfølgingen, sier hun.
Hun påpeker viktigheten av at det finnes et reelt engasjement bak slike tiltak for å lykkes, slik hun opplever med 4Service.
- Verdien er stor for både arbeidsplassen og den det gjelder. Det å se personen begynne å stråle, og kjenne at man har vært med på å skape noe godt for den personen. Det handler om det store bildet. Det å gi tilbake til samfunnet.
Samarbeid med Sens
4Service har i flere år samarbeidet om arbeidsinkludering med Sens, en kompetansebedrift med et bredt tilbud innenfor arbeidsinkludering. Flere kandidater fra Sens har vært i praksis eller fått jobb hos 4Service.
I samarbeidet med Sens er 4Service særlig fornøyd med at veiledere er oppdaterte på arbeidsmarkedet og forstår hvilke behov vi har, sier drifstledere Andrè Eriksson og Andrè Church Jakobsen.
– Vi får mange kvalifiserte og motiverte kandidater og vi ser at samarbeidet fører til resultater. Jobben veileder gjør med kartlegging i forkant er av stor verdi når vi skal gi opplæring og legge en plan for praksisperioden. Samarbeidet går smidig fordi veilederne er tilgjengelige og fleksible, og det er rask og effektiv kommunikasjon uten for mye byråkrati, noe som er alfa omega i vår bransje der ting skjer raskt.
Eriksson trekker også frem at arbeidsinkludering fører til positive ringvirkninger i arbeidsmiljøet.
– Som et eksempel får kantineledere og medarbeidere får ansvar for opplæringen til praksiskandidatene, noe som også gjør at de får større tilknytning til og stolthet over å jobbe i 4Service.
4Service har over mange år jobbet strategisk og operativt med samfunnsbevisst rekruttering. Hvert år ansetter vi 70 – 100 personer via arbeidspraksis.