2019-10-24

Slaget står i havet - all sjømat hos 4Service skal være bærekraftig

- Oslo kommune vil kutte i kjøttforbruket, men det viktigste miljøslaget står i havet, sier adm. direktør i 4Service, Tor Rønhovde.

- Oslo kommune vil kutte i kjøttforbruket, men det viktigste miljøslaget står i havet, sier adm. direktør i 4Service, Tor Rønhovde. Som første serviceleverandør i landet skal selskapet forplikte seg til kun å servere bærekraftig norsk sjømat i sine kantiner og landanlegg i Norge.

– I følge WWF er 93 prosent av verdens fiskebestander overbeskattet eller fullt utnyttet. Da er det viktig at de som serverer maten til arbeidsfolk, i kommuner, kantiner og institusjoner forplikter seg til å servere bærekraftig sjømat, sier Rønhovde.

Selskapet serverer 20 millioner måltider i året, men er tydelig på at dette likevel bare er en dråpe i havet.

– Hvert år serveres det flere hundre millioner måltider i kantiner og institusjoner her til lands. Da er det viktig at alle i bransjen står sammen, sier Rønhovde.

Rødlistede eller truede fiskearter og skalldyr skal fjernes fra menyen i alle 4Services kantiner og landanlegg i Norge. Det skal bare serveres norsk sjømat fra sterke, godt forvaltede bestander, i all hovedsak villfisk. Andelen oppdrettsfisk skal være på maksimalt 20 prosent, og denne skal være fra ASC- eller GAP-sertifiserte anlegg.

– Vi tror samtidig satsingen kan være lønnsom – og ikke minst resultere i masse god, sunn mat til våre gjester, sier Rønhovde.

Bærekraftsatsningen gjennomføres i samarbeid med Andreas Viestad og hans selskap Omnivor A/S. Sammen har de gått gjennom over 3900 varelinjer, luket ut verstinger og kommet med anbefalinger basert på norsk fiskeriforvaltning, WWFs anbefalinger og merkeordningene til MSC og ASC.

– Bærekraft har vært et viktig begrep innen gastronomien de siste årene, men av og til er det bare et ord man flotter seg med. Det som virkelig har betydning er når man endrer millioner av måltider i året, sier Viestad, som håper flere offentlige og private aktører vil følge etter.

– Det burde egentlig være en selvfølge, og jeg håper at dette blir malen i alle kantiner, på sykehus, kafeer og restauranter – som samlet serverer flere millioner måltider hver eneste dag. Det er ikke nødvendig å ødelegge havet for å spise godt, og alle store aktører bør ha en plan for dette.

Mange av tiltakene er allerede iverksatt, blant annet er en rekke produkter tatt ut av vareboken selskapet bruker som utgangspunkt for sine bestillinger. Hele omleggingen vil være gjennomført innen utgangen av 2020.

Som et ledd i satsingen skal kokker fra 4Services kantiner og anlegg i hele landet kurses i å lage inspirerende mat med bærekraftig norsk sjømat.

- Livet i havet er truet, og alle i bransjen som serverer flere hundre millioner måltider årlig må ta grep, sier Tor Rønhovde i 4Service (t.h.). Her med samarbeidspartner Andreas Viestad. (Foto: 4Service)

For mer informasjon, kontakt:

Tor Rønhovde, administrerende direktør, 4Service
Mobil: 916 06 204
E-post: tor.ronhovde@4service.no

Andreas Viestad, Omnivor A/S
Mobil: 415 06 633
E-post: andreas@andreasviestad.no

Om 4Service

4Service utvikler og leverer skreddersydde servicekonsepter og tjenester innenfor personalrestaurant, kantine, catering, renhold og forpleining. Målet er å skape gode opplevelser og økt trivsel gjennom rendyrking av kvalitet, enkelhet og personlig service i alle ledd. Selskapet ble etablert i 2010 og har gjennom organisk vekst og oppkjøp passert 3000 medarbeidere og en årsomsetning på 2200 MNOK.

Flere aktualiteter

  • 4Service valgt til å drifte servicetjenestene i Eufemia

    KLP Eiendom har valgt 4Service til å drifte byggets servicetjenester i Eufemia i Oslo, hvor PwC og Microsoft nylig har flyttet inn.

    Les mer
  • 4Service fortsetter veksten - kjøper bRest

    4Service har inngått avtale om kjøp av bRest AS ("bRest"). Gjennom oppkjøpet styrker 4Service tilstedeværelsen og tilbudet innen premiumsegmentet til kantine.

    Les mer
  • 4Service styrker sin posisjon på Vestlandet - kjøper Søtt+Salt

    4Service har inngått avtale om kjøp av Søtt+Salt. Gjennom oppkjøpet styrker 4Service sin tilstedeværelse og tilbud på Vestlandet.

    Les mer
  • 4Service Camps - Prosjekt "Bedre hverdagsmat"

    I våre camps er maten dagens høydepunkt for gjestene.

    Les mer