Tar Møller Medvind-metoden inn i servicebransjen

I Møller Medvind Arena står bærekraft sentralt – ikke minst når det gjelder det menneskelige aspektet. 4Service skal drifte kantine- og servicetilbudet i inkluderingsarenaen, og for første gang tar de i bruk Medvind-metoden som innebærer at medarbeiderne tilbys fulle, faste stillinger.

Siden opprettelsen av Møller Medvind for over fire år siden, og gjennom godt samarbeid med Nav, har så langt 55 ungdommer fått tilbud om utvikling og fast jobb i fulle stillinger.

Nå er Møller Medvind Arena i ferd med å etableres, og i denne inkluderingsarenaen vil flere av Møller-selskapene holde til. Gjennom etableringen er et av målene å inspirere til fornyelse i både forretningsdrift og samfunnsengasjementet. Arenaen skal bli en sandkasse der sterke fagmiljøer og felles kultur gir grobunn for læring, testing og videreutvikling.

Møller Medvind-metoden har allerede rukket å bli et etablert begrep, og har inspirert flere selskaper til å tenke nytt og kreativt om effektive tiltak for å inkludere flere i arbeidslivet.

Møller Medvind-metoden inn i ny bransje

Nå tas Medvind-konseptet ytterligere et steg videre. I Møller Medvind Arena vil det være kantinedrift og konferanseroms-fasiliteter som kan benyttes av både interne og eksterne. Dette tilbudet vil driftes av 4Service, og det skal gjøres etter Møller Medvind-metoden.

- Gjennom Møller Medvind åpnet vi døra til arbeidslivet for mange av ungdommene som aldri fikk den sjansen de fortjener. Mange har også gått videre til en jobb i for eksempel Møller Bil, sier Mari Førde.

Sammen med Bjørn Erik Tangen har hun startet og utviklet Møller Medvind og er én av eierne i Aars AS, som er eierselskapet til blant andre Møller Medvind, Møller Mobility Group og Møller Eiendom.

- Nå gleder vi oss over at muligheten som de unge har fått i Møller Medvind har fått også kan gis til medarbeidere i andre bransjer, og ser virkelig frem til samarbeidet med 4Service, sier Førde.

Kantine-lokalene i Møller Medvind Arena begynner å ta form. Fra venstre Tone Hartviksen i 4Service, Paul Hegna i Møller Mobility Group, og Mari Førde og Bjørn Erik Tangen i Møller Medvind ser alle frem til at Møller Medvind-metoden tas i bruk av 4Service gjennom deres drift av kantine- og servicetilbudet i arenaen. Foto: Stian Blindheim.

- Aldri noen tvil

4Service har som mål å være Norges mest attraktive serviceselskap, og har over 5.000 ansatte over store deler av landet.

-  I 4Service har menneskene stått i fokus fra dag én, og verdibasert rekruttering er en del vår identitet. Da Møller Medvind kontaktet oss for å fortelle om Møller Medvind Arena, var det aldri noen tvil. Dette ville vi være med på! I tillegg til å være i tråd med våre egne visjoner og målsetninger, gir dette oss en flott mulighet til å virkeliggjøre planene om kontrakter hvor vi rendyrker fulle, faste stillinger, sier konsernsjef i 4Service, Tor Rønhovde.

- Dette skal være et sted der mennesker som har vansker med å komme inn i arbeidslivet, men som har et ønske om å jobbe innenfor service, skal få muligheten til å vise hva de kan. Vi er i sterk vekst, og for de som senere skulle ønske å ta videre karriereskritt har vi en stor organisasjon som står klar for å hjelpe dem videre på veien. Vi er stolte over å få være en del av en så stor og viktig inkluderingsarena, avslutter Rønhovde.

Fakta

Om Møller Medvind Arena

I snart 90 år har Møller-familien skapt arbeidsplasser og spilt en viktig rolle i norsk samfunnsutvikling. Gjennom Møller Medvind ble samfunnsengasjementet løftet til et nytt nivå, og dette arbeidet videreføres nå i Møller Medvind Arena.

I Alfasetveien på Alnabru samles flere av Møller-familiens virksomheter under samme tak. Møller Medvind Arena vil bli en stor og viktig inkluderingsarena hvor samspillet mellom forretningsdrift og samfunnsansvar utvikles ett steg videre.

Møller Medvind Arena har offisiell åpning i januar.

Om 4Service

4Service ble etablert i 2010 med mål om å bli Norges ledende leverandør av tjenester innenfor områdene personalrestaurant, kantine-, renhold- og forpleiningstjenester.

4Service omsetter for over 3,5 milliarder kroner, har 5000 ansatte og serverer 120.000 måltider hver dag.

Møller Medvind-metoden tas nå i bruk for første gang, ved å tilby medarbeidere i servicebransjen fulle, faste stillinger når de skal drifte kantine- og konferanseroms-fasilitetene i Møller Medvind Arena.